امتیاز دهید.

حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان

۸۵,۰۰۰ تومان
توضیحات کلی کتاب

این کتاب سومین اثری است که طی سه سال گذشته درباره برندها و شیوه‌های موفقیت آن‌ها در راه‌اندازی، تداوم و پایداری کسب و کارشان منتشر کرده‌ام. در اثر نخست که به شرکت آیکیا پرداخته بود مدل کسب و کار و علل توفیق بزرگ‌ترین شرکت مبلمان و لوازم خانگی جهان به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.
در کتاب دوم چهارده مقاله درباره تصمیم‌های کلیدی و اساسی در برندهای برتر دنیای کسب و کار ارائه شد. سومین کتاب که هم اینک تقدیم تان می‌شود به نوعی ادامه کتاب دوم است و به مدل‌های کسب و کار 14 برند معروف پرداخته با این تفاوت که اینجا بیشتر مدل کسب و کار مورد توجه است و درس‌هایی که می‌توان از آن‌ها آموخت، در صورتی که در کتاب قبلی ؛ برترین تصمیم‌ها در مشهورترین برندها، تصمیم‌های کلیدی و تاریخ‌ساز محور اصلی و موضوع مقالات بود.
اقبال خوانندگان و کارشناسان این حوزه قوت قلبی بود تا این مسیر را ادامه دهم و امیدوارم این کتاب نیز همچون آثار قبلی مورد عنایت خوانندگان قرار گرفته، همچنین زمینه‌هایی فراهم شود تا مدل کسب و کارهای موفق بومی نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند.
در این کتاب طیف متنوعی از شرکت‌ها انتخاب شدند: 4 شرکت از معروف‌ترین برندهای صنعت غذایی؛ مک دونالد، کرفت، کوکاکولا و پپسی، 2 خودروساز مشهور آمریکایی یعنی فورد و جنرال موتورز. 3 شرکت خرده فروشی؛ بست‌بای، نوردستروم و وال‌مارت. نایک از صنعت پوشاک، شرکت تری ام که طبقه‌بندی آن در صنعت خاصی ممکن نیست و در واقع یک شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود با انواع و اقسام کالاها که معروفترین آن‌ها همین برچسب‌های رنگی یک طرف چسبدار است و انواع و اقسام تولیدات را طی سال‌های فعالیت‌اش عرضه کرده است. سافت‌سوپ از صنعت بهداشتی -آرایشی و 2 شرکت از حوزه سرگرمی و اسباب بازی یعنی: والت دیزنی و لگو.
وال‌مارت و فورد 2 شرکتی هستند که در کتاب برترین تصمیم‌ها نیز مقالاتی درباره‌شان منتشر شده است. اما این دو مقاله از منظر متفاوتی به آن‌ها نگریسته است. درباره برخی از برندها و شرکت‌هایی که این کتاب معرفی کرده است، مطالبی جسته و گریخته منتشر شده و حتی درباره بعضی از آن‌ها نظیر کوکاکولا و مک دونالد کتاب‌هایی نیز به زبان فارسی موجود است اما اکثر نام‌هایی که در این کتاب با آن‌ها روبرو هستیم برای نخستین بار است که خواننده فارسی زبان مطلبی درباره آن‌ها می‌خواند. بست‌بای، نوردستروم، تری ام، سافت‌سوپ و حتی کرفت و لگو از جمله شرکت‌هایی هستند که کمتر درباره آن‌ها می‌دانیم.
شرایط کسب و کار در عرصه جهانی باعث شده تا رقابت برای رشد و ماندن در بازار روز به روز دشوار‌تر شود. این شرایط به ویژه بعد از بحران اقتصادی در سال‌های 2008- 2009 دشواری بیشتری پیدا کرد.
مقالات این کتاب اغلب بعد از سال‌های فوق نگارش شده و نشان می‌دهد که چگونه مدیریت سطح بالای این شرکت‌ها بحران‌ها را پشت سر گذاشته است.
شیوه نویسندگان به این صورت است که ابتدا تاریخچه مختصری از شکل‌گیری و رشد آن‌ها را توصیف کرده و سپس نقاط قوت مدیران برجسته و سبک و مدل کسب و کار آن‌ها را تحلیل می‌کنند و در ادامه هم خلاصه‌ای از آنچه می‌توان از شیوه‌های مدیریت آن‌ها آموخت را بر می‌شمارند. یکی از نکات مهم این کتاب، شیوه‌های عبور آن‌ها از شرایط بحران‌های اقتصادی سال‌های 2008 و 2009 است.
ویژگی مشترکی که بین این چهارده شرکت وجود دارد این است که اغلب آنها تولیدکننده و عرضه کننده کالا هستند. مطلبی که اکثر کتابهای مدیریت روی آن تأکید دارند تلاش شرکت‌ها برای افزایش سطح کیفیت کالاها است و نحوه ارتقای سطح کیفیت کالا را معمولاً به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت مطرح می‌کنند. اما آنچه در سال‌های اخیر باعث سرآمدی شرکت‌ها شده، این است که علاوه بر ارتقای سطح کیفیت، خدمات دیگری را به مشتریان ارائه می‌کنند که نیازهای دیگری را علاوه بر نیاز به آن کالاها تأمین می‌کند. ارائه خدماتی که در نگاه اول جزء ماموریت آن‌ها محسوب نمی‌شود، اما با شناخت آن نیازها و تلاش برای ارائه خدمات در کنار ارائه کالاهای با کیفیت، باعث پیشتاز ی آن‌ها در بین رقبا می‌شود.
نکته مهم دیگری که توجه ویژه‌ای به آن شده استمرار و پایداری کارآفرینانی است که در این کتاب به زندگی آن‌ها توجه شده است.شرکت‌هایی که علی‌رغم شکست‌های پی در پی دست از تلاش بر نداشتند و در نهایت توانستند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و خوش نام‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌های مرتبط خود را مطرح نمایند.

اشتراک‌گذاری این کتاب