امتیاز دهید.

مادر و پدر من دیگر باهم زندگی نمی‌کنند

۵۵,۰۰۰ تومان
توضیحات کلی کتاب

کتاب نقّاشی برای بچه هایی که پدر و مادرشان از هم جدا شده اند.

جدایی و طلاق برای همه اعضاء خانواده دشوار است. کودکان در این شرایط دچار احساسات غم، نگرانی، خشم و سردرگمی می‌شوند. اغلبِ کودکان، خود را مسئول جدایی والدین می‌دانند و بنابراین دچار احساس گناه می‌شوند. شما به‌عنوان یک بزرگسال که در حال جدایی و طلاق هستید آنقدر درگیر این شرایط می‌شوید و آنقدر کارهای زیادی هست که باید انجام دهید که ممکن است آنطوریکه می‌خواهید نتوانید توجه لازم را به فرزندانتان داشته باشید.
از آنجاکه امن نگه‌داشتن عشق والدین برای کودک امری ضروری و حیاتی است، ممکن است کودکان در لحظه نتوانند به اندازه کافی ترس‌های خود را راحت بیان کنند. شاید به این دلیل که می‌ترسند مورد سرزنش شما قرار گیرند. حتی اگر شما والدین نیز در مورد هر چیزی که آنها سئوال می‌کنند و یا می‌گویند باز و راحت باشید، شاید نخواهند تمام تجربه‌هایشان را در شرایط جدایی و طلاق والدین آشکار کنند. کتابی شبیه این، روزنه‌ای مناسب برای بیان و طبقه‌بندی احساسات و افکار کودکان فراهم می‌آورد. علاوه بر این کودکان احساسات و خیال‌پردازی‌هایی دارند که خودشان نیز آنها را نمی‌شناسند یا حداقل نسبت به آنها آگاه نیستند.
نقاشی کردن شیوه‌ای طبیعی برای بیان احساسات کودکان است به‌ویژه زمانی‌که یافتن واژه‌های مناسب احساسات درونی‌شان دشوار است. من یک درمانگر بالینی با تخصص هنر درمانی هستم که 40 سال است با کودکان و خانواده‌ها پیش، در حین و پس از جدایی کار می‌کنم. به‌عنوان یک هنر درمانگر می‌دانم که برخی از موضوعات را از طریق نقاشی راحت‌تر از کلمات می‌توان بیان کرد. نقاشی کردن و نوشتن به کودکان احساس کنترل و تسکین احساسات ناخوشایند می‌دهد.
کتاب‌های ارزشمند بسیاری درباره جدایی و طلاق در دسترس والدین و کودکان در همه سنین هستند. پس به‌طور جِدّ شما را تشویق می‌کنم اینگونه کتاب‌ها را برای خود و فرزندانتان خریداری کنید. این کتاب‌ها حداقل به شما این اطمینان را می‌دهند که افراد دیگری هم مثل شما این رنج‌ها و سختی‌ها را تجربه می‌کنند و شما تنها نیستید. علاوه‌بر این کتاب‌هایی از این دست کمک‌های خوبی در مورد روش‌های مقابله با دشواری‌های طلاق و نیز احساسات و رفتارهایی که شما از کودکانتان انتظار دارید و همین‌طور سالم‌ترین شیوه‌های تعامل با جدایی و طلاق برای کودکان شما ارائه می‌کند.
تاکنون بهترین کتاب‌ها نیز نتوانسته‌اند به کودکان کمک کند تا همه احساسات خود را در مورد طلاق نقاشی و یا در قالب داستان بیان کنند. بنابر این هدف از نوشتن این کتاب بیان احساسات کودکان توسط خودشان در قالب یک داستان است. این کتاب کانالی برای کودک فراهم می‌کند که از طریق آنها احساسات خود را رها ساخته، از فشارهایی درونی راحت شوند. این روش برخی از دردها، فقدان‌ها، نگرانی‌ها و خشم‌هایی را که همراه جدایی و طلاق است تسکین خواهد داد.
اگر سن کودک شما به حدی است که می‌تواند خودش کتاب را بخواند، لطفاً اجازه دهید این کتاب را به‌عنوان کتاب شخصی هر طور که خودش می‌خواهد مطالعه کند. هرچقدر کودکان در این مورد با خود صادق‌تر باشند، نقاشی‌ها و نوشتن‌های سودمندتری نیز در این کتاب خواهند داشت. اما اگر کودک شما هنوز خواندن و نوشتن نمی‌داند، ضروری است که به حق او در گفتن و نقاشی کردن آزادانه هر چیزی که دوست دارد و صادقانه احساس می‌کند احترام بگذارید حتی اگر دیدن و یا شنیدن این مطالب برای شما سخت باشد.
ممکن است شما متوجه احساسات ناراحت کننده صادقانه‌ای در کودک خود شوید. در اینصورت اگر از آنچه که او می‌نویسد و یا نقاشی می‌کند احساس ناراحتی کردید، بهترین کار این است که فقط ببینید و بشنوید و مهمتر از آن سعی کنید خارج از چیزی که آنها درباره آن احساساتشان را بیرون می‌ریزند حرف نزنید. بیشترین چیزی که کودکان در این شرایط از شما می‌خواهند پذیرش است، که البته معنای موافقت نیست.
به‌هر‌حال اگر چیزی که کودک شما نقاشی می‌کند و یا می‌نویسد شما را ناراحت می‌کند، درباره آن صرفاً با بزگسالان دیگر مثل دوستان، خانواده، افراد آگاه و یا یک درمانگر مشورت کنید. خود شما نیز برای شرایطی که در پیش رو دارید نیاز به حمایت دارید. اما نمی‌توانید از کودک خودتان توقع حمایت داشته باشید اگر چه گاهی وسوسه می‌شوید که این کار را انجام دهید و ممکن است حتی سودمند هم باشد.
اگر چه این کتاب بیشتر در مورد کودکان است تا بزرگسالان، اما برای خود شما هم مفید خواهد بود که یاد بگیرید چگونه می‌توانید در موضوعاتی خودتان هم درگیر هستید عمل کنید. درباره اینکه چه واژه‌هایی را خودتان می‌توانید در جاهای خالی بنویسید و یا نقاشی کنید، فکر کنید.
مردم در هر سنی که باشند می‌توانند از طریق آفرینش استرس خود را تسکین دهند. ممکن است از اینکه تا چه حد این روش می‌تواند برای شما مفید باشد شگفت‌زده شوید. شما می‌توانید عمیق به دور و بر خود را نگاه کنید و هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را بیافرینید. نگران نباشید که قرار است مثل یک هنرمند عمل کنید. فقط راحت باشید، سعی کنید و لذت ببرید.

اشتراک‌گذاری این کتاب

94 عدد در انبار